Baroque en Jazz gekombineerd
Didier François: nyckelharpa
Michel Bisceglia: piano
Trilok Gurtu: vocal percussion, tablas
Jean Philippe Viret: contrabas
Romina Lischka: viola da gamba
Philippe Malfeyt: Theorbe
Origineel. Authentiek. Fascinerend. Het Ensemble Didier François is het allemaal. Deze bevriende groep topmuzikanten kon onlangs de wereldvermaarde Indiase percussionist Trilok Gurtu strikken voor een unieke samenwerking op CD: “Whispered Wishes”.
Didier François, Belgische violist en Nyckelharpa-speler, liet een dozijn topcomposities van zijn hand alsook bekende componisten zoals Händel of Machaut, deskundig bewerken door Michel Bisceglia (It.), gerenommeerd pianist en arrangeur (o.a. filmmuziek). Kwaliteit verzekerd. Samen met de befaamde Franse contrabassist Jean-Philippe Viret (20 jaar samenwerking met Stéphane Grapelli) en drummer Marc Léhan (Biscelia Trio), Gambiste Romina Lischka en Theorbist Philippe Malfeyt, vormt het zevental een nooit gehoorde formatie musici, die niet alleen hun professionele kunde delen, maar bovenal hun sterke persoonlijkheid. De vzeven instrumenten communiceren op lyrische wijze en improviseren vanuit het gevoel op de polyfonische toonzetting van François. En dat levert een rijk muzikaal tapijt. Jazz ? Ja. Maar ook niet. Wereldmuziek ? Idem dito. Geen cerebrale, conceptuele kunstzinnigheid, maar wonderlijk meeslepende, transparante muziek die het hart verwarmt. En wat kan op tegen de verleidelijk exotische klanken van de miskende viola d’amore a chiavi ofte Nyckelharpa die hier in haar ongekend rijke , intrigerende klankenwereld opnieuw - en terecht - aan de oppervlakte komt ?
Met Whispered Wishes staat Het Ensemble Didier François garant voor een zeldzame muzikale belevenis: onverbloemd, puur luisterplezier op mondiaal niveau. Waar muzikale vriendschap al niet toe leiden kan !
Nyckelharpa is de Zweedse vertaling van Viola d’amore a chiavi en is een gestreken snaarinstrument vandaag vooral gekend in Zweden meer bepaald in Uppland, ten noorden van Stockholm. Het bestaat al sinds de middeleeuwen een beetje overal in Europa. De eerste afbeeldingen van het instrument dateren uit de xv e eeuw. Het instrument werd de voorbije 400 jaar ononderbroken bespeeld in Zweden. Het kent vandaag een terugwinning van interessen sinds de jaren 70' in Zweden en elders in de wereld. Zoals de viool wordt het met een strijkstok bespeeld. De noten worden gecreëerd met een klavier; in plaats dat de vingers op de snaren drukken (zoals bij een viool of een gitaar) wordt het hier gedaan doormiddel van een klein stokje "tangent" genoemd. De sympathie snaren (meetrillende resonantie snaren) zorgen voor de typische kerkachtige galm.
MP3: Lascia ch'io pianga Händel
MP3: i Gold Generation
Michel Bisceglia -Didier Francois DUO
Piano-Nyckelharpa duo waarbij groote namen zoals J.S. Bach G.F. Händel G.Puccini worden vertolkt in een Barok-Jazz interpretatie